درمان خار پاشنه پا

مهمترین و اصلی ترین علت درد در ناحیه کف پا، بیماری پلانتار فاسیاتیس پا خار پاشنه پا (التهاب کف پا) می باشد. 10 درصد از بزرگسالان مبتلا به خار پاشنه هستند که 15 درصد از این افراد، نیازمند درمان می باشند. درد ناحیه کف پا از دردهای رایجی است که در افراد با سطح فعالیت زیاد و یا کم بروز می کند. پلانتار فاسیاتیس یک بافت محکم و ضخیم در کف پا است که از ناحیه پاشنه به سمت انگشتان کشیده شده و هنگامی که نوک انگشتان را به سمت ساق حرکت می دهیم، کشیدگی و التهاب آن باعث بروز درد در ناحیه کف پا می گردد. این درد معمولاً بدون علت خاصی ایجاد می شود و در صبحگاه و یا زمانی که به مدت طولانی وزن بدن روی پاها قرار نمی گیرد تشدید می شود.
استفاده از shockwave پیشرفته ترین روش درمان قطعی خار پاشنه پا می باشد، در گذشته بدون هیچ درمانی تنها درد را کاهش می داند، اما با ورود دستگاه shockwave به کمک امواج صوتی امکان درمان مناسب برای بیماری فراهم گردید، بر اساس تحقیقات اخیر ثابت شده که این بیماری به مانند درگیری های تاندونی صرفاً یک مشکل التهابی می باشد که به تخریب بافت ناحیه کف پا ارتباط دارد.

دستگاه امواج shockwave به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده است. این دستگاه یک فناوری موثر برای درمان ناهنجاری های ارتوپدی به ویژه دردهای مزمن پاشنه پا، فاسیای کف پا، التهاب اپی کوندیل های داخلی و خارجی (تنیس البو و گلف البو)، التهاب تاندون شانه و یا کلسیفیکاسیون شانه محسوب می شود. در روش درمان به صورت شاک درمانی یا همان امواج صوتی، بیماران بصورت سرپایی درمان می شود که در حدود 20 دقیقه به طول می انجامد. در این روش درمان، اپراتور مربوطه امواج shockwave را پس از هدفگیری دقیق، به سمت ناحیه درد هدایت می کند. درمان بیماران بستگی به تشخیص صحیح و شدت ضایعه دارد، که به طور قطع با استفاده از این روش، در پایان جلسات درد شدیدی که بیمار قبل از درمان احساس می کرد به طور چشمگیری کاهش می یابد. این درمان در چند مرحله تکرار شده تا کاملاً درد ناحیه موردنظر برطرف گردد.

این مرکز به عنوان یکی از موفق ترین مراکز فعال shockwave درمانی در زمینه خار پاشنه پا، طی سال های گذشته فعالیت داشته و با درمان موفق بیش از 70 درصد از بیماران مذکور، آماده ارائه خدمات درمانی ارتوپدی به مراجعین محترم می باشد. در این روش درمانی مراجعین طی حداقل دو مرحله، طی دو هفته متوالی (هر جلسه به مدت 15 دقیقه) تحت درمان قرار خواهند گرفت، که بدون کمترین درد و عارضه ای مرکز درمانی را ترک نموده و یک روز بعد می توانند به فعالیت عادی خود ادامه دهند.